Islam is Universal, Islam for all!!!

"Wahai orang-orang yang beriman, jika kamu menolong agamaKu, nescaya Aku akan menolongmu serta meneguhkan kedudukanmu." Surah Muhammad:7

Friday, June 14, 2013

Semester Dua Melabuhkan Tirai..

Ceritera Semester Dua
Menghembus nafas lega. Alhamdulillah.
Allah masih menggerakkan tangan hambaNya untuk mencoretkan kisah semalam yang membawa seribu erti untuk dijadikan pengajaran. Menulis untuk menyebarkan rasa gembira. Menulis untuk menyebarkan kebaikan, menulis untuk mencari redha Allah.

Menulis untuk apa? Aku bukan dalam kalangan yang teror dalam menulis. Terkesan dengan kata-kata seorang kakak. “Andai peperangan itu memerlukan banyak pedang dan peluru sebagai tunjang serangan dan pertahanan. Andai 4P itu memerlukan kerajinan dan usaha yang gigih untuk dicapai.  Ketahuilah peperangan pemikiran yang kita hadapi hari ini memerlukan lebih banyak mata pena sebagai benteng pertahanan”. Justeru itu aku masih menulis walau tidak sekerap mungkin, walau tidak sehebat penulis-penulis di luar sana

Exam semester dua dah selesai? MasyaAllah, tak sedar masa berlalu begitu pantas. Sepantas pedang yang memotong manusia yang suka melengahkannya, bak peribahasa arab. Pabila imbas kembali, seperti baru semalam aku mendaftar sebagai seorang mahasiswa di kampus ini. Jika mampu, terlalu banyak  ingin aku kongsikan cerita sepanjang berada di menara gading ini. Biarlah yang sidikit ini tapi dapat memberikan iktibar buat aku, dia dan mereka. Selebihnya biar aku simpan mejadi luahan puisi hati untuk kubisikkan kepada Dia di malam hari.

Mengenalimu Merupakan Anugerah Terindah Buatku.
Ingin menyentuh hati, perlu menyapanya dengan hati juga. Begitulah yang mereka diajar. Masih teringat ketika kali pertama masuk ke alam kampus, aku punya rumah ke-2. Rumah pertama aku ada kawan. Rumah kedua aku ada sahabat. Di rumah ke-2 lah mula berputik cinta pandang pertama.

Selain ibu ayah yang selalu memberi dorongan dan nasihat dari jauh, aku punya sahabat yang memahami dan banyak membantuku dalam mengejar cita-cita si mahasiswa yang bertaqwa. Andainya alam ini bisa berkata-kata, pastinya pujian buat mereka. Sahabat. Membimbing tanpa mengharap balasan, menemani masa suka dan duka, mngingatkan tika diri terleka. Semoga ukhuwwah yang terjalin ini kekal hingga ke Jannah Allah.



Amatlah bererti sahabat sejati bagi hidup kita. Bagaikan mencari sebiji benih, terselit dalam semak berduri. Begitulah sahabat, tak mudah dicari namun dia ada di lipatan hati. Andai sudah kau temui, sayangilah dia sepenuh hati. Pupuklah dia dengan jiwa yang ikhlas agar dirimu temukan cinta Ilahi. Jadikanlah persahabatan itu bertiangkan keimanan kepada Allah dan sirami dengan budi pekerti agar abadi.

Siri ayat-ayat cinta ke-2
Disebalik kesibukan menimba ilmu, timbul ujian kecil buat sang mahasiswa. Disebalik kemerduan kicauan burung, terselit sumbangnya bunyi kerangga. Salah satu ujian hati yang mahasiswa akan hadapi di alam kampus ialah ujian 'Cintan-Cintun'. Tidak dinafikan fikrah manusia, lelaki tertarik akan wanita dan wanita suka akan lelaki. Namun soal hati perlu berhati-hati, malah harus pandai membawa diri.
Aku tidak mahu akibat cinta manusia, aku lalai mencintai Rabku, aku hilang fokus study, aku jauh dari gerak kerja Islam, dan aku tidak ingin tercicir dari golongan mahasiswa yang punya wawasan tinggi.

Aku masih punya cita-cita yang panjang, walaupun hayatku hanya Allah yang tahu.

Dakwah itu Cinta
Bagi jiwa-jiwa yang sudah tertaut pada cinta dakwah, pasti tidak lari dari jemaah. Dakwah itu perlu berjemaah. Sambil berjihad dalam dunia akademik, kami juga  berjihad untuk membina kemenangan Islam. Walau tidak peringkat negara, membina kemerdekaan di setiap jiwa-jiwa muslim yang ada disekeliling kami. Walaupun ianya satu proses yang lambat jika dihitung ikut logik, namun yakin janji Allah itu pasti. Lihat surah At-Taubah: 42.

لَوْ كَانَ عَرَضاً قَرِيباً وَسَفَراً قَاصِداً لاَّتَّبَعُوكَ وَلَـكِن بَعُدَتْ عَلَيْهِمُ الشُّقَّةُ 
وَسَيَحْلِفُونَ بِاللّهِ لَوِ اسْتَطَعْنَا لَخَرَجْنَا مَعَكُمْ

Kalau apa yang engkau serukan kepada mereka (wahai Muhammad) sesuatu yang berfaedah yang sudah didapati, dan satu perjalanan yang sederhana (tidak begitu jauh), nescaya mereka (yang munafik itu) akan mengikutmu; tetapi tempat yang hendak dituju itu jauh bagi mereka. Dan mereka akan bersumpah dengan nama Allah dengan berkata: "Kalau kami sanggup, tentulah kami akan pergi bersama kamu".... (Surah At-Taubah:42)

Semua ini perlu persiapan rapi rohani dan jasmani untuk berhadapan dengan da’ie dan mad’u di luar sana. Andai mereka yang diajak berjuang lari dari duri dan ranjau di medan juang itu, maka apakah jawapan yang akan aku berikan di hadapan Allah kelak??? Bukan sebab mereka jemu, tetapi kita (aku) yang jemu mendekati dan mengajak mereka. Na’uzubillahi min dzalik.

 

Wake-up, wake-up…the time has come.
Pejam celik, rupanya aku sudah berada tepat-tepat di hadapan tirai kalender semester dua. Tersentak dari lamunan minda dan angan-angan, soalan demi soalan menerjah ke dalam kotak fikiran.
Apakah tanggungjawab kamu terhadap ibu ayah sudah terlaksana sehabis baik?
Apakah tuntutan kemahasiswaan kamu sudah dipenuhi sebaik mungkin?
Apakah sumbangan kamu terhadap gerak kerja dakwah di alam kampus?
Apakah sumbangan kamu terhadap Islam selama keberadaan kamu hampir setahun di alam kampus?

Sebelum sempat merefleksi diri, soalan yang lagi berat memanah tembus ke hati.
Apakah bekalan kamu untuk menghadap Allah sudah mencukupi?
MasyaAllah, tersungkur layu di atas pembaringan.

Apa yang mampu kupanjatkan kepadaMu ya Rabbi...
“Wahai Allah yang maha memberi kekuatan, berikanlah kekuatan kepada hamba-Mu yang lemah ini untuk menjalani hari-hari mendatang.”


Ya muqallib al-qulub, thabbit qalbi ‘ala dinik
Wahai Tuhan Yang Membolak-balikkan hati, tetapkan hati ini di atas agama-MU..

Ya muqallib al-qulub, thabbit ‘ala’l-haqq
Wahai Tuhan Yang Membolak-balikkan hati, tetapkan hati ini di atas kebenaran-MU..

Ya muqallib al-qulub, thabbit qalbi ‘ala ta’atik
Wahai Tuhan Yang Membolak-balikkan hati, tetapkan hati ini dgn taat pada-MU

Amin ya robbal al-amin


Walau apapun berlaku, hadapi hari-hari dengan senyuman dan sabar.



2 comments: