Islam is Universal, Islam for all!!!

"Wahai orang-orang yang beriman, jika kamu menolong agamaKu, nescaya Aku akan menolongmu serta meneguhkan kedudukanmu." Surah Muhammad:7

Thursday, January 16, 2014

Sahabat

Suatu hari, sewaktu ditanyakan akan para sahabat oleh as-syeikh Al-Imam Hassan Al-Banna.

"wahai sahabat-sahabatku, rasanya siapakah orang yang paling aku sayangi?"

Maka sahabat as-syeikh pun menjawab "semestinya engkau menyayangi isterimu" ada yang menjawab "mesti engkau menyayangi anak-anakmu" ada pula yang berkata "mesti engkau sayangi murid-muridmu".

Lantas as-syeikh Al-Imam Hassan Al-Banna menjawab
"ya! semua itu mmg aku sayangi, namun yang paling aku sayangi adalah para sahabatku, kerana dengan adanya kalian aku merasakan tidak bersendirian di atas jalan juang ini".

Para sahabat pun berasa terharu dgn ucapan as-syeikh Imam Hassan Al-Banna.

Kita ini lemah jika bersendirian. Kita kuat apabila berjamaah, kita tabah apabila berjamaah & kita bahagia bilamana berjamaah.



No comments:

Post a Comment